ورود ثبت

ورود به بخش کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار
    جمعه, 22 دی 1396 ساعت 21:29

    جلسه پنجم (اسپید کنترلر)

    نوشته شده توسط
    این مورد را ارزیابی کنید
    (5 رای‌ها)

    برای کنترل موتورهای براشلس از اسپید کنترلر یا ESC (Electronic Speed Controller) استفاده می شود که اگر بخواهیم مقایسه ای بین ESC و کنترل سرعت موتور DC انجام دهیم، اسپید کنترلر هم وظیفه براش را در موتور DC انجام می دهد (وظیفه تعویض جهت جریان در سیم پیچ های موتور) و هم وظیفه درایور موتور DC را انجام می دهد.

    انواع اسپیدکنترلر:

    1- اسپیدکنترلر برنامه پذیر

    2- اسپیدکنترلر ساده

    در اسپیدکنترلرهای برنامه پذیر می توان به وسیله پروگرامر تنظیماتی رو پارامترهای اسپیدکنترلر انجام داد که در جلسه ای جدا به آن خواهیم پرداخت.

    اسپیدکنترلرهای ساده برنامه پذیر نمی باشند و پارامترهای آنها ثابت است ولی می توان آنها را باهم کالیبره کرد که حتما باید این کار صورت بگیرد، پس از آموزش رادیو کنترلر نحوه کاریبره کردن اسپیدکنترلر را آموزش خواهیم داد.

    اسپید کنترلرها دارای 3 دسته سیم هستند:

    1- سیم های موتور (3 سیم)

    2- سیم های تغذیه (2 سیم)

    3- سیم های دیتا (3 سیم)

    1

    سیم های موتور

    اسپیدکنترلر دارای 3 سیم برای اتصال به موتور براشلس می باشد، معمولا این 3 سیم به یک رنگ می باشند. برای اتصال این 3 سیم به موتور نیاز به رعایت ترتیب خاصی نیست، پس از اتصال و تست جهت چرخش موتور اگر جهت چرخش درست نبود فقط کافیست که اتصال 2 تا از سیم های اسپید به موتور را با هم تعویض کنید. برای اتصال سیم های موتور به باطری از گلدن کانکتور استفاده می شود که در معرفی کانکتورها به آن خواهیم پرداخت.

    2

    سیم های تغذیه

    معمولا سیم های تغذیه به رنگ های قرمز (مثبت) و مشکی (منفی) می باشند که به باطری متصل می شوند، این 2 سیم یا به برد تقسیم ولتاژ لحیم می شوند یا به وسیله Tکانکتور یا کانکتور XT به آن متصل می شوند.

    سیم های دیتا

    این سه سیم به فلایت کنترلر متصل می شوند تا اسپیدکنترلر فرمان دریافتی از فلایت کنترلر را بر روی سرعت موتور اعمال کند. یکی از سیم ها به صفر ولت (معمولا به رنگ قهوه ای یا مشکی)، یکی هم به 5 ولت (معمولا به رنگ قرمز) متصل است و دیگری حاوی دیتا سرعت (PWM) (معمولا به رنگ نارنجی یا سفید) می باشد.

    3

    جریان اسپیدکنترلر

    بر روی اسپیدکنترلر ماکزیمم جریان قابل تحمل نوشته می شود که حتما باید توجه داشت که ماکزیمم جریان موتورمان از این مقدار بیشتر نباشد و لازم است 20 تا 30 درصد حاشیه امن برای این مقدار در نظر بگیریم، مثلا اگر ماکزیمم جریان مصرفی موتور ما 20 آمپر است بهتر است اسپیدکنترلر 30 آمپری برای این موتور تهیه کنیم.

    4

    خواندن 180 دفعه آخرین ویرایش در سه شنبه, 08 اسفند 1396 ساعت 16:52
    © هر گونه کپی برداری و نشر غیر قانونی مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد